Algemeen
Intelligentieonderzoek is op dit moment de enige manier om hoogbegaafdheid op wetenschappelijk verantwoorde wijze vast te stellen. Niveau van intellectueel functioneren is voor het begrijpen van iemands gedrag op school, werk of in relaties bij buitengewoon lage òf hoge scores vaak net zo essentieel als kennis van het karakter van die persoon.
Voor scholing of werk kan een officiële IQ-meting van belang zijn om een aanvraag voor aangepast onderwijs of werk te onderbouwen.
Bij psychische problemen is het voor begrip van de problematiek en behandeling van groot belang om uit te sluiten of de persoon hoogbegaafd is, aangezien hoogbegaafdheid zijn eigen problemen met zich meebrengt die om een aparte aanpak vragen.
Een IQ-test kan tevens richting geven aan school- of carrièrekeuze en inzicht geven in de ontwikkeling of status van diverse intellectuele capaciteiten (bijvoorbeeld abstractievermogen, aandacht en concentratie) alsmede probleemoplossend vermogen.
Voor wie?
(Jong)volwassenen vanaf 17 jaar die Nederlands spreken.
Voor personen die vermoeden hoogbegaafd te zijn, maar die een lagere opleiding hebben genoten kan de standaard testbatterij in veel gevallen worden aangepast. Hetzelfde geldt voor personen die niet in Nederland zijn geboren, maar die wel goed Nederlands spreken, en voor personen die lijden aan faalangst, ADHD, visusproblemen, problemen als gevolg van medicijngebruik, of andere klachten die een standaard afname kunnen bemoeilijken.
Vraagstellingen
- ben ik hoogbegaafd?
- heb ik psychische problemen of is het ‘gewone’ hoogbegaafdheid, of is het allebei?
- komen mijn psychische problemen voort uit hoogbegaafdheid?
- welk werk/opleidingsniveau is uitdagend genoeg voor mij?
- hoe zijn mijn verschillende intellectuele capaciteiten ontwikkeld?
- wat zijn in intellectueel opzicht mijn sterke en minder sterke punten?